Την πρώτη ημέρα του Μαΐου γιορτάζουμε δυο γεγονότα:
♦ Γιορτάζουμε τη μέρα των εργατών και είναι αφιερωμένη στην εξέγερση των εργατών στις Η.Π.Α το 1886, η οποία έχει καθιερωθεί επίσημα πλέον σαν ημέρα αργίας.
Την Πρωτομαγιά του 1886, τα εργατικά συνδικάτα στο Σικάγο ξεσηκώθηκαν διεκδικώντας το 8ωρο και καλύτερες συνθήκες εργασίας με σύνθημα «Οχτώ ώρες δουλειά, οχτώ ώρες ανάπαυση, οχτώ ώρες ύπνο». Τουλάχιστον 400.000 άνθρωποι συμμετείχαν στις απεργίες που γίνονταν σε όλη την χώρα και πάνω από 80.000 στο Σικάγο.
Στην Ελλάδα η πρώτη διαδήλωση της Πρωτομαγιάς έγινε το 1892 και το 1893 όταν περίπου 2.000 εργαζόμενοι κατέβηκαν στους δρόμους ζητώντας οχτάωρο, Κυριακή αργία και κρατική ασφάλιση στα θύματα εργατικών ατυχημάτων.
Τον Μάιο του 1936 οι καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης, μετά την απόρριψη των αιτημάτων τους, κατέλαβαν ένα εργοστάσιο και η διαμαρτυρία συνεχίστηκε με συμπαράσταση καπνεργατών από άλλα εργοστάσια. Εναντίον τους κινήθηκε τόσο η αστυνομία όσο και ο στρατός, ενώ κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων έχασαν τη ζωή τους 8 εργάτες από τους πυροβολισμούς χωροφυλάκων. Σ’ αυτό το σημείο έχει στηθεί το μνημείο του καπνεργάτη. Με πυροβολισμούς προσπάθησαν να διαλύσουν και τις άλλες συγκεντρώσεις και συνολικά είχαμε τουλάχιστον 12 νεκρούς και 300 τραυματίες. Οι δολοφονίες των εργατών ήταν η έμπνευση του Ρίτσου για τον “Επιτάφιο”.
♦ Γιορτάζουμε, επίσης τη μέρα των λουλουδιών και της Άνοιξης, μια αρχαία εορτή, την οποία τιμούμε και σήμερα φτιάχνοντας στεφάνια.
H γιορτή των λουλουδιών και της Άνοιξης, η αρχαία Πρωτομαγιά, η οποία πήρε σιγά-σιγά κι επίσημη μορφή. Τα λεγόμενα Ανθεστήρια, ήταν η πρώτη επίσημη γιορτή ανθέων των Ελλήνων, η οποία ιδρύθηκε πρώτα στην Αθήνα και στη συνέχεια και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, όπου κατά την τελετή κατευθύνονταν προς τα ιερά πομπές με κανηφόρες, που κουβαλούσαν λουλούδια.
Κανηφόροι: Ήταν οι παρθένες που στην αρχαιότητα και κατά τη διάρκεια διάφορων γιορτών, μετάφεραν τα ειδικά κάνιστρα πάνω στα οποία ήταν τοποθετημένα τα αναγκαία για τη θυσία αντικείμενα, όπως το στεφάνι, το μαχαίρι το λιβανωτό κ.ά. Το έθιμο των κανηφόρων ήταν ιδιαίτερα διαδομένο στην Αθήνα. Οι κοπέλες που θα γίνονταν κάθε φορά κανηφόροι (αξίωμα αρκετά τιμητικό), διαλέγονταν προσεχτικά, έτσι ώστε να συγκεντρώνουν όλες τις προϋποθέσεις που χρειάζονταν. Οι προϋποθέσεις αυτές ήταν η ομορφιά και το ήθος. Το να είναι ηθική η κόρη που θα γινόταν κανηφόρος είχε σπουδαία σημασία και ήταν μεγάλη η προσβολή άμα τύχαινε κάποια να απορριφθεί ως ανήθικη. Πολλές φορές τύχαινε, κάποια από τις κοπέλες να υπηρετήσει τους θεούς ως κανηφόρος περισσότερες από μια φορές, πράγμα που γέμιζε με περηφάνια και τιμές τους δικούς της. Στον πατέρα της μάλιστα χάριζαν στεφάνι από κισσό, ενώ την κοπέλα την απαθανάτιζαν φτιάχνοντας το άγαλμά της. Οι κανηφόροι δεν ήταν ιέρειες. Ο θεσμός των κανηφόρων κυριαρχούσε ιδίως στις μεγάλες γιορτές, σαν τα Παναθήναια, τα Ελευσίνια, τα Διονύσια, τα Ηραία και τα Βραυρώνια. Στις ιδιωτικού χαρακτήρα θυσίες, κανηφόροι γίνονταν συνήθως οι κόρες αυτού που θυσίαζε.
Αργότερα, με το πέρασμα των αιώνων, η αρχική έννοια της Πρωτομαγιάς χάθηκε και τα έθιμα επιβίωσαν απλώς ως λαϊκές γιορτές στις οποίες συμπεριλαμβάνονται περιφορά δέντρων, πράσινων κλαδιών ή στεφάνων με λουλούδια, χορός γύρω από ένα δέντρο ή ένα στολισμένο κοντάρι-γαϊτανάκι. Πρόκειται για μια από τις ελάχιστες γιορτές χωρίς θρησκευτικό περιεχόμενο που έχουν διατηρηθεί ως τις μέρες μας με εκδηλώσεις στον λαϊκό πολιτισμό πολλών ευρωπαϊκών λαών.