Τα Πάθη είναι μέρος της θρησκευτικής μουσικής. Στηρίζονται στα κείμενα των Ευαγγελίων και σε στίχους συγχρόνων ποιητών, όπως του ποιητή χριστιανού – Φρειδερίκου Πικάντερ στα “Πάθη κατά Ματθαίον”.
Όσο για τη μουσική τους αντιπροσωπεύουν μια από τις υψηλότερες κορυφές της τέχνης!
Τα Πάθη εκτελούνται στην εκκλησία τη Μ. Εβδομάδα, όχι όμως κατά την ώρα της κύριας Ακολουθίας. Περισσότερο από κάθε άλλο έργο του έχουν συμβάλλει στην μεγάλη φήμη του Μπαχ, ο οποίος ήταν κυρίως συνθέτης θρησκευτικής μουσικής. Ως πιστός χριστιανός παρακολουθεί βήμα βήμα την εξιστόρηση του θείου δράματος.
Τα Κατά Ματθαίον Πάθη – Matthäuspassion ή Matthæus Passion
Είναι ορατόριο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ για σόλο φωνές, διπλή χορωδία και διπλή ορχήστρα, σε λιμπρέτο του Πίκαντερ (Κρίστιαν Φρίντριχ Χενρίκι). Αποτελούν μελοποίηση των κεφαλαίων 26 και 27 του Ευαγγελίου του Ματθαίου με παρεμβαλλόμενα χορωδιακά και άριες.
Ο Μπαχ συνέθεσε τα Κατά Πάθη το 1727. Μόνο δύο από τα τέσσερα (ή πέντε) πάθη που συνέθεσε σώζονται σήμερα, το άλλο είναι τα Κατά Ιωάννη Πάθη.
Τα “Κατά Ματθαίον Πάθη” πρωτοπαίχτηκαν κατά πάσα πιθανότητα την Μεγάλη Παρασκευή, 11 Απριλίου του 1727 στον Ναό του Αγίου Θωμά της Λειψίας όπου ο Μπαχ ήταν κάντορας. Τα αναθεώρησε το 1736, και τα παρουσίασε ξανά στις 30 Μαρτίου 1736, συμπεριλαμβάνοντας αυτή τη φορά δύο εκκλησιαστικά όργανα στην ενορχήστρωση.
* Η υψηλή τέχνη, η απλότητα και η “θεϊκή επέμβαση” συνδυάζονται σε αυτό το μεγαλειώδες έργο του Μπαχ!!!