Σοκολάτα !!!

1
3

Η σοκολάτα θεωρείται ένα από τα πιο θρεπτικά φυσικά προϊόντα. Δίνει ενέργεια, είναι τονωτική και αποτελεί πλούσια πηγή ζωτικότητας για τον ανθρώπινο οργανισμό. Περιέχει όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά, δηλαδή υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, σίδηρο αλλά και ένα πλήθος από βιταμίνες όλων των κατηγοριών.

Η αγαπημένη μας σοκολάτα παρασκευάζεται από αλεσμένους σπόρους κακάο, οι οποίοι πρώτα έχουν καβουρντιστεί και αποφλοιωθεί.

Είναι ένα από τα βασικά συστατικά στη ζαχαροπλαστική, σε γλυκά, παγωτά ή μπισκότα.

Σοκολάτα επίσης ονομάζεται και ζεστό ρόφημα – αφέψημα, με βάση τη σοκολάτα.

chocolate-brown-sweet-dark-girl-romantic-dealway.gr-ingolden.gr

 

 ΙστορίαΤο 600 μ.Χ.  οι Μάγια μετακόμισαν από τη Γουατεμάλα στο Μεξικό φέρνοντας μαζί τους και τα μυστικά της καλλιέργειας του κακάο. Η καλλιέργεια εξαπλώθηκε σε όλη την Κεντρική Αμερική και το φυτό του κακάο απέκτησε τόσο μεγάλη αξία ώστε όλες οι οικονομικές συναλλαγές γίνονταν με τους σπόρους του φυτού. Αργότερα οι Ισπανοί, αν και δεν συνειδητοποίησαν από την αρχή τα οφέλη του κακάο, το μεταφέρουν στη χώρα τους και το κακάο συνεχίζει το γευστικό ταξίδι του και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Θρεπτικές ιδιότητες:

– Τονωτική:  Η σοκολάτα και το κακάο λόγω της θεοβρωμίνης, μαζί με το μαγνήσιο και το φώσφορο που περιέχει, μειώνει την κούραση, διώχνει την υπνηλία και φτιάχνει αμέσως τη διάθεση. Τονώνει τις πνευματικές δυνάμεις και δραστηριοποιεί το σώμα, για να παράγει περισσότερη ενέργεια.

Αγχολυτική:  Η σοκολάτα περιέχει μικρές ποσότητες φαινυλαιθυλαμίνης, συστατικό που έχει τη δύναμη να καταστέλλει το στρες, να διεγείρει τον εγκέφαλο και να προκαλεί αίσθημα ευφορίας. Έτσι πετυχαίνει να αναζωογονεί το κουρασμένο μυαλό, ενώ πολλαπλασιάζει την αντοχή για δημιουργική εργασία και άσκηση, διώχνοντας το άγχος.

– Το ασβέστιο, ο φώσφορος και το μαγνήσιο που περιέχονται στη σοκολάτα προλαμβάνουν την υπέρταση και τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ενώ συμμετέχουν στον μεταβολισμό των οστών – πρόληψη οστεοπόρωσης και δοντιών.

– Ο χαλκός και ο σίδηρος αποτελούν δύο πολύ σημαντικά συστατικά στη σύνθεση της σοκολάτας προσφέροντας τις ευεργετικές τους ιδιότητες στον οργανισμό μας. Συγκεκριμένα ο χαλκός βοηθά στη σύνθεση μελανίνης στο δέρμα και τα μαλλιά και διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα, ενώ ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης, η οποία  μεταφέρει το οξυγόνο στα ερυθρά κύτταρα του αίματος.

– Το μαγνήσιο  όταν είναι χαμηλό στο αίμα αυξάνει τους πόνους που έχουν οι γυναίκες πριν από την έναρξη της περιόδου τους.

– Η σοκολάτα περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες, οι κυριότερες των οποίων είναι οι πολυφαινόλες, που συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής υγείας.

 

Πιο πλούσια σε πολυφαινόλες είναι η σοκολάτα υγείας – τα 100γρ. περιέχουν 600mgr πολυφαινολών και ακολουθούν το πράσινο τσάι – τα 240ml – ένα ποτήρι- περιέχει 400mgr πολυφαινολών και το κρασί – τα 140ml – ένα ποτηράκι κρασιού- περιέχει 170mgr πολυφαινολών.

 

– Επίσης, μετά την κατανάλωση της σοκολάτας απελευθερώνονται ενδορφίνες, φυσικά οπιοειδή, που έχουν αναλγητικές ιδιότητες και βελτιώνουν τη διάθεση. 

– Ασκεί προληπτική δράση ενάντια στον καρκίνο.

– H  μαύρη σοκολάτα  περιέχει και θεοβρωμίνη η οποία έχει διουρητική δράση, βοηθώντας τον οργανισμό μας στη μη κατακράτηση υγρών.

– Η μαύρη σοκολάτα επειδή βοηθάει στην κυκλοφορία του αίματος, μπορεί να αυξήσει την ροή του αίματος στον αμφιβληστροειδή, βελτιώνοντας την όραση.

– Η μαύρη σοκολάτα πιθανόν να χαμηλώνει την υψηλή πίεση σε υπερτασικούς ασθενείς

– Η θεοβρωμίνη της σοκολάτας παρουσιάζεται να έχει ισχυρή αντιβηχική δράση.

–  Η σοκολάτα συμβάλλει στη μακροβιότητα.

– Μια σοκολάτα μετρίου μεγέθους περιέχει περίπου 6mg καφεΐνης, ενώ 1 φλιτζάνι καφέ περιέχει 100-150mg.

– Αποτελεί μια καλή επιλογή σνακ για τους περισσότερους αθλητές, αρκεί να καταναλώνεται με μέτρο, ακόμα και για καθημερινή χρήση. Ιδανικά θα μπορούσε να καταναλωθεί μετά από την προπόνηση ή τον αγώνα για τη γρήγορη αποκατάσταση του γλυκογόνου των μυών, σε σύντομο χρονικό διάστημα από το τέλος της προσπάθειας,

– Οι έγκυες γυναίκες που τρώνε σοκολάτα τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα μπορεί να μειώσουν κατά το ήμισυ τον κίνδυνο του πρόωρου τοκετού.

 

Η πρώτη στερεά μορφή της σοκολάτας παρασκευάστηκε στην Μεγάλη Βρετανία και ειδικότερα στην Αγγλία τον 19ο αιώνα.

 

Τα είδη σοκολάτας εξαρτώνται από την περιεκτικότητα σε: Κακάο – στερεά, βούτυρο κακάο, ζάχαρη, γάλα, πρόσθετους ξηρούς καρπούς, πρόσθετα  υλικά όπως σταφίδες, διογκωμένο ρύζι, κόκκους πιπεριού κλπ

 

Υπάρχουν πολλά είδη σοκολάτας

Κουβερτούρα – πικρή, Σοκολάτα υγείας – σκούρα, Γάλακτος, Αμυγδάλου, Λευκή, Μαύρη.

chocolata-chocolate-delicious-food-dealway.gr-ingolden.gr

 

Μαύρη σοκολάτα: Η βασίλισσα της σοκολάτας! Η καταλληλότερη επιλογή που μπορούμε να κάνουμε! Κατέχει την πρωτιά όσο αφορά την περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και περιέχει λιγότερες θερμίδες. Μια καλή μαύρη σοκολάτα περιέχει κακάο σε ποσοστό μεγαλύτερο από 72% και το αναγράφει στην μπροστινή όψη της συσκευασίας. Γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με παραπλανητικούς τίτλους όπως «μαύρη σοκολάτα», «σοκολάτα υγείας», «dark», «noir» και να στρέψουμε την προσοχή μας στο ποσοστό κακάο που περιέχει η κάθε σοκολάτα.

Σοκολάτα γάλακτος: Η αδυναμία των περισσοτέρων. Η σοκολάτα γάλακτος από θρεπτικής αξίας είναι αναμφίβολα καλύτερη από τη λευκή. Περιέχει κακαοβούτυρο αλλά και κακαόμαζα, άρα και ωφέλιμα αντιοξειδωτικά! Έχει επίσης φώσφορο, ασβέστιο και βιταμίνη Β τα οποία όμως, δυστυχώς, συνοδεύονται από πολλά ζωικά λιπαρά και πλούσιο θερμιδικό περιεχόμενο. Επίσης, οι πρωτεΐνες γάλακτος πιθανόν συνδέονται με τα αντιοξειδωτικά, καθιστώντας τα μη διαθέσιμα για τον οργανισμό.

Λευκή σοκολάτα: Η σοκολάτα που δεν είναι σοκολάτα! Όσο περίεργο και αν μας φαίνεται η λευκή σοκολάτα δεν είναι σοκολάτα. Κι αυτό γιατί δεν περιέχει κακάο, αλλά μόνο φυτικά βούτυρα τεχνητά γευστικά πρόσθετα που δίνουν γεύση κακάο, γάλα, ζάχαρη και βανίλια. Την αποφεύγουμε αν θέλουμε να ακολουθήσουμε μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή καθώς έχει πολλές θερμίδες και επίσης όλα τα παραπάνω την καθιστούν ένα κοινό γλυκό χωρίς καμία θερμιδική αξία.

 

Συμπέρασμα… 🙂

Για να αποκτήσουμε όλα τα οφέλη της σοκολάτας για την υγεία, επιλέγουμε μαύρη σοκολάτα αντί σοκολάτα γάλακτος. Θα πρέπει να προσέξουμε να μην καταναλώνουμε μαύρη σοκολάτα με γάλα ή προϊόντα που περιέχουν γάλα. Επίσης, κατά την επιλογή μαύρης σοκολάτας για να επωφεληθούμε στο μέγιστο από τα αντιοξειδωτικά που περιέχει, θα πρέπει να επιλέγουμε όσο το δυνατόν πιο σκούρα σοκολάτα. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 30γρ ανά ημέρα, ή έως 200γρ την εβδομάδα, ως μια υγιή πρόσληψη. Η ποσότητα των 30γρ μπορεί να ικανοποιήσει την επιθυμία μας για γλυκό και ταυτόχρονα να βοηθήσει στην ομαλή λειτουργία του οργανισμού, χωρίς να μας επιβαρύνει με μεγάλη ποσότητα λίπους, ζάχαρης και θερμίδων την καθημερινή μας διατροφή.

 

 Η είσοδος της σοκολάτας στην Ελλάδα οφείλεται στον πρωτοπόρο Σπυρίδωνα Παυλίδη. Με το γλυκυσματοποιείον του, που βρισκόταν στη συμβολή των οδών Αιόλου και Βύσσης και το οποίο πρωτάνοιξε το 1841, προσέφερε ένα καινούριο προϊόν στην ελληνική αγορά, το οποίο αγαπήθηκε από μικρούς και μεγάλους. Ο Παυλίδης αρχικά παρήγαγε παραδοσιακά γλυκά, όπως μπακλαβά και λουκούμια, ενώ εμπορευόταν και μέλι, φιστίκια εισαγόμενα, καθώς και κάποια οινοπνευματώδη ποτά. Η παρασκευή της πρώτης σοκολάτας τοποθετείται το 1852. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι την εποχή εκείνη δε γίνονταν εισαγωγές κακάο στην Ελλάδα. Η όλη διαδικασία έγινε με τη χρήση ενός μύλου για καφέ που είχε εισαχθεί αρκετά χρόνια νωρίτερα και με τη βοήθεια ενός Πολωνού τεχνίτη που εργαζόταν στο κατάστημα του Παυλίδη. Τα χρόνια που ακολούθησαν ο Σπυρίδων Παυλίδης πραγματοποίησε διάφορα ταξίδια, λαμβάνοντας μέρος σε διάφορες εκθέσεις στο εξωτερικό όπου και βραβεύτηκε για τη σοκολάτα του. 

 

Σωστή συντήρηση:

Η σοκολάτα είναι καλύτερο να αποθηκεύεται σε σκιερό μέρος, μακριά από φως και σε θερμοκρασία που να μην ξεπερνά τους 20-25 C.

Φροντίζουμε να είναι πάντα καλά τυλιγμένη με αλουμινόχαρτο ή κλεισμένη αεροστεγώς σε συσκευασία που δεν τη διαπερνά το φως!

Ο μεγαλύτερος εχθρός της είναι  η υγρασία, γι’ αυτό κανονικά δεν επιτρέπεται να τη διατηρούμε στο ψυγείο ή στην κατάψυξη. Αν ωστόσο χρειαστεί να το κάνουμε επειδή η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι πολύ υψηλή, για τη σωστή συντήρηση της σοκολάτας φροντίζουμε και πάλι να είναι πολύ καλά συσκευασμένη.

Η γκρι επίστρωση που κάποιες φορές συναντάμε στη σοκολάτα σημαίνει πως κάποια στιγμή ζεστάθηκε τόσο, ώστε να αρχίσει να λιώνει το βούτυρο κακάο που περιέχει και έπειτα ξανακρύωσε, με αποτέλεσμα το βούτυρο κακάο να στερεοποιηθεί στην επιφάνεια. Αυτή η εμφάνιση της σοκολάτας, αν και δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική, δεν πρέπει να μας ανησυχεί, καθώς δεν επηρεάζει τη γεύση ούτε τη συμπεριφορά της κατά το λιώσιμο!

 

chocolate-dealway.gr-ingolden.gr.jpg-love

 

Επεξεργασία-Επιμέλεια: Α. Βίνος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε γράψτε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε γράψτε το όνομα σας